úterý 14. října 2008

Kašmír položil svou první železnici



První železnice ve sporném území Kašmíru se otevře v sobotu 11. října, oznámila jak Indie, tak Pákistán. Trať je v indické části Kašmíru a může mít dramatický dopad na lidské životy. Cílem projektu je přinést rozvoj do vzdálených oblastí zmítanými vnitřními rozpory.

U slavnostního otevření trati ve městě Srinagar bude i indický premiér Manmohan Singh. Život ve městě bude kvůli separatistiským pokusům doprovázejících jeho návštěvu zastaven.

Dokončující práce na této nové rychlé železniční trati probíhají v Ompuře, městě v indické části Kašmíru. Když vstoupíte na stanici, uvidíte nové lesknoucí se nástupiště a železniční koleje. Za stanicí stojí nový typ vlaku. Spousta ozbrojeného personálu z polovojenské Železniční ochranné armády udržuje dohled. Ompura v okrese Budgamje je stanicí, kde se v brzké době otevře železniční trať Kašmíru.
Vlakový spoj bude spojovat Baramullah na severu s Qazigund na jihu – vzdálenost 117 km.


Železniční úřady říkají, že trať bude dokončena v létě roku 2009, ale 11. října bude připravena 72 km dlouhá trať z Anantnagu do Rajwansheru via Srinagar, tvrdí indický premiér Manmohan Singh.
Projekt byl poprvé zveřejněn v roce 2000 a pracuje se na něm tedy 8 let.
Stavba v ceně 466 mil. dolarů je první železniční projekt spojující různé části Kašmíru a jak tvrdí Indian Railways Construction Company (IRCON), projekt transformuje region a přinese rozvoj nejvzdálenějších částí Kašmíru.
„V současnosti zabere cesta z Qazigubdu do Srinagaru tři hodiny. Vlak tuto samou vzdálenost ujede za 45 minut. Bude to prospěšné pro studenty, kteří budou mít snadnější cestu do Srinagaru. Bude to lepší pro ty, co se potřebují dostat do nemocnice ve městě“, řekl vedoucí projektu společnosti IRCON.
Obyvatelé vesnic a měst s tratí souhlasí.
„Až bude vlak v provozu, hodně pomůže nám všem“, řekl Mohammad Yassen, který bydlí v Baramullahu. „Vlak enormně sníží dobu cestování a úřady řekly, že jízdné zůstane nízké, což bude pro nás dobré,“ řekl.


Železniční projekt je jeden z nejambicióznějších závazků Indických drah.
Více než 5000 dělníků pod vedením stovky inženýrů pracovalo roky na položení trati, stavbě 900 mostů a mnoha nástupišť.
„Ale nejtěžší úkol“, říká vedoucí projektu, „bylo postavit železniční síť skrz oblast nejvíce zasaženou za poslední dvě desetiletí povstáními radikálů. Bezpečnost poskytovala na pracovišti policie a armáda, ale bezpečnostní kordón byl při každé příležitosti napadán.“

Kašmírský nehostinný terén a drsné zimy znamenaly problémy v realizaci projektu.
„Kašmírské zimy jsou příliš kruté pro práci venku, což znamená efektivně využít práci během pěti měsíců v roce“, říká vedoucí projektu.
Nicméně v Kašmíru se říká, že železnice je spíše symbolická a že nebude mít velký dopad na to, jak lidé žijí a dojíždí.
„Je to spíše vlak pro turisty. Vagóny mají velká okna přes které mají turisté neomezený výhled na krásnou kašmírskou krajinu“, říká Mubeen Shah, předseda Kašmírské komory obchodu a průmyslu.
Druhá část projektu je spojení Qazigundu s Udhampurem na jihu. A zbytku Indie.
To se však může protáhnout na mnoho let.

Zdroj:
BBC News. [online]. [cit. 2008-10-14]. Dostupné z: news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7471331
Reuters India. [online]. [cit. 2008-10-14]. Dostupné z: in.reuters.com/article/topNews/idINIndia-35907020081011
ČT 24. [online]. [cit. 2008-10-14]. Dostupné z: http://www.ct24.cz/svet/33095-pres-kasmir-vede-obchodni-cesta/
Indian Express. [online]. [cit. 2008-10-14]. Dostupné z: http://www.indianexpress.com/news/Coming-down-the-mountains,-wearing-red-patina,-train-sweeps-Valley/372483/

Žádné komentáře: